Moveterapie
Moveterapie vychází z neuropsychologických poznatků o spojitosti poruch učení a chování s hyperfunkcí nebo hypofunkcí dominantní nebo alternativní mozkové hemisféry. Korektivní cvičení Moveterapie pomáhají ke koordinaci mozkových hemisfér přes svalovou činnost a stimulaci proprioreceptorů v kloubních pouzdrech. Úspěšnost Moveterapie vychází z diagnostické představy o struktuře mentálních funkcí a dysfunkcí jednotlivého konkrétního dítěte,nikoli z exaktního poznání anatomicko-fyziologických příčin jeho obtíží.
Účinnost Moveterapie s vztahuje na rehabilitaci a terapii kterékoli specifické vývojové poruchy učení a chování a na jiné s nimi spojené psychické obtíže.
Současná Moveterapie je empiricky ověřena přibližně na 800 dětech (v průběhu let 1994-1998 Cenková, Vašutová – od té doby doposud jsou stovky dalších), kdy podkladem poruchy jsou v mnoha případech neurotické mechanizmy či mechanizmy nejasného etiologického charakteru (mechanizmy psychogenetické, poruchy emoční, poruchy komunikace mezi dítětem a prostředím, citová deprivace) a zvláště slouží dětem k potlačení výrazných sekundarních projevů.
Neverbální poruchy učení (SW)
Máme-li terapii prostřednictvím zásad MAK zaměřit a účelně vést, je třeba dobře znát mechanizmy, které ke vzniku poruchy vedly a klinický obraz, kterým se projevují. I když nemůžeme na začátku terapie vědět o klientových obtížích vše,některé spojitosti a souvislosti se nám vybaví a vyjasní až v průběhu terapeutické práce. Proto je nutné a žádoucí přistupovat k jednotlivým korektivním technikám odpovědně , citlivě, empiricky a intuitivně. Motivaci dítěte ke spolupráci povzbuzuje zodpovědný terapeutický přístup. Nápravných metod bylo navrženo a ověřeno v pedagogicko-psychologických poradnách , na ZŠ, ve specializovaných třídách mnoho a žádnou z nich nemůžeme chápat jako univerzální. Moveterapii řadíme k metodám „nespecifickým“ . Nikdy spolehlivě nevíme , proč a které struktury mozku jsou aktivizovány a stimulovány. Využíváme je k rozvíjení určitých psychických funkcí a řídíme se především empirií.
Moveterapie je účinný a užitečný nástroj ve většině případů ve SPU a chování a vždy ho můžeme chápat jako preventivní prostředek k harmonizaci nejen dítěte. Moveterapie vychází z poznatků dětské psychologie a školní pedagogiky.
Definice : Moveterapie v oblasti specifických vývojových poruch učení a chování (dále jen MAK SPU a chování). Moveterapie je edukativní metodou , která pomocí kineziologických nástrojů uvolňuje negativní citové zážitky vyvolané stresovými situacemi , které ovlivňují psychický vývoj člověka. V oblasti SPU a chování máme na mysli zátěžové situace, které ovlivňují nejen školní výkon ale i komunikaci mezi dítětem a sociálním prostředím.
Pozn: Moveterapie není vhodná pro děti s organickou poruchou CNS
Proces – zahájení
Při F/O držení si klient pomocí volných asociací vybavuje minulé citové zážitky spojené se stresovou situací a abreaktivními technikami dochází ke korektivnímu prožitku.
Potíže s pamětí
Přicházejí za mnou rodiče s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí. Jednou z potíží je hyperaktivita a s tím související nízká schopnost koncentrace, pozornosti, zvýšené úrazovosti a potíží s pamětí. Teď si můžete přečíst více o metodě Moveterapie, která odstraňuje nebo snižuje všechny výše uvedené potíže. Konkrétně se dozvíte více o práci s pamětí, při níž se praktikuje stimulační cvičení. Z klinických výzkumů vyplývá, že emoční pozadí , které doprovází určitou informaci má vliv na udržení dané informace v krátkodobé nebo dlouhodobé paměti. Všeobecně odborníci uplatňují názor, že paměťové vzorce nemají přesně určené místo v CNS,ale že paměť je funkcí celého mozku.
Z těchto výzkumů vychází i stimulační cvičení praktikované metodou Moveterapie. Pokud stimulujeme pozitivně některou součást mozku, stimulujeme zároveň i paměť. Pokud ke cvičením přidáme ještě pozitivní podněty, je zde velký předpoklad, že si dítě bude vše daleko lépe pamatovat. Proto by všechna cvičení měla být provázena příjemnou atmosférou. Kterou by mohla například doplňovat hudba, kterou dítě rádo poslouchá nebo by dítě mohlo při cvičeních zpívat písničky, které má rádo.
Přidat příspěvek